Det var inte det lättaste att vara ogift och utan workingpermit att fixa bankkort i Thailand nu, detta skulle jag gjort för länge sedan. Nu är det stenhårda med att man ska ha workingpermit eller vara gift. Att jobba i Thailand nu är uteslutet för mig, har ingen som helst lust när man klarar sig hyfsat med att bara vara. Hellre leva billigt och ha 24 timmar till förfogande än att gå på "finrestauranger och dricka dyra drinkar eller bubbel" och sitta inne på något kontor i fina kläder eller gå och vara övervarm och le på något turistställe. Så länge jag klarar detta så är det kanin som jag oftast skriver och får gå tillbaka och ändra till kanon. 
Jag har tidigare haft ett bankkort till ett konto/bankbok Yut öppnade för mig, men vad händer om han inte är i Thailand eller långt ifrån och jag tappar bort mitt kort, viker det eller att remsan blir trasig...
Nu sprang Yut omkring en dag och letade olika banker, men det var så gott som nej på alla eller att det skulle vara väldigt krångligt med en massa papper. På ett ställe, en ny nisch bank verkade det gå okej om jag bara hade huspapper och de huspapprerna som August/Yut tog ut för mitt visum hade de skickat  i orginal med Matilda och de tror jag att jag lämnade till Ambassaden när jag sökte visum sist.
Jag hängde med Yut och vi var inne på 4 olika banker, tillslut kom vi till CIMB, någon jag aldrig tidigare hört talas om, någon liten nischbank. De ville naturligtvis också ha workingpermit eller vigselbevis eller vad det heter, jag förklarade som på andra ställen att vi har barn ihop och att sonen är Thaimedborgare. Jag hade gamla smutsiga svenska personbevis från 2014 med mig som jag haft med på två resor varför vet jag ej, för de måste ju översättas till engelska, försökte iallafall överbevisa dem vad detta var, att jag och Yut är skrivna i på samma adress och att vi  har samma barn och att mitt ett-års O visum är exakt det samma som att vara gift eller ha workingpermit och att jag aldrig fått detta utan dessa papper som är så oerhört viktiga att ha fått, det slutade med att jag fick översätta dem. Det gjorde jag med att skriva Dahlströmsgata med Dahlstroemsstreet och med Gothenburg, jag skrev under och de kopierade och 300 Baht fick jag betala för kortet, på SCB fick man pengar för att öppna ett konto förra året, med då inte till mig utan Yut. Nu har jag iallafall mitt kort så jag slipper förlora en massa pengar varje gång jag tar ut och kan ta lite åt gången. 
Nu är det bara att växla pengarna. Det är en otrolig skillnad på att växla här på de olika bankerna för att inte tala om att växla på svenska FOREX, gör aldrig det.
 
Mitt nya ATM kort och min bankbok.
 
Vet inte om detta är huvudkontoret, men denna ligger iallafall mitt i smeten vid Chit Lom, jag öppnade mitt konto på Paradis Shopping Mall.
 
Under min bankdag passerade jag Erawan, en Hinduisk helgedom och det var där sprängattentatet var för någon månad sedan. Jag gick rätt snabbt förbi, hade glömt av att det varit attentat i Bangkoks centrala turist delar tills jag kom hit.  De säljer blommor längs vägen ditt, som man kan pryda med. 
 
 
Här sitter de längs vägen och skytrain högre upp. det är mest gula blommor de gör sina kransar med, vet inte varför, något jag måste ta reda på.
 
Försökte leta upp gula blommor men det jag istället blev mer intresserad av nu var att 2006 så slog en 27-årig psyksjuk thailändska man sönder Hindu statyn, varpå de som såg det slog ihjäl honom, 2 gatusopare fick ta på sig skulden för detta... varpå jag tänker... var det gatusoparna som dödade honom eller var det det enklaste att klandra dem för det,  in Thailand you never know. 
 
 
 
Känns betryggande med en liten vakt utanför, såg räddare ut än vad jag gjorde då jag började tänka på vad som hände här den 17 Augusti 2015. Men ser nu att det faktiskt står Police på den lille.
 
Här är iallfall templet-
 
Så får det vara för idag, så jag har något att skriva om varje dag, då jag har fått lite påtryckningar från lite läsare att de vill ha något till morgonkaffet. 
Bye, bye
 
 

Kommentera

Publiceras ej