Usch, vaknade av att min nya mobil ringde mitt i natten ett par gången, men orkade bara inte svara, efter sista gången vid 4:30 eller något så kunde jag inte somna om utan började som vanligt mitt i natten med att leka med iPaddenoch iPhonen, nu fipplar jag även med min nya Oppo Joy3.
Första när jag var inne och tittade i min FB så ser jag ett jättefint och glatt foto på den mest underbara fransyskan (okej portugisiska) Celine och hannes kille på vänskapsmatchen med Frankrike och Tyskland på en fullsatt arena. Sedan går jag in på Aftonbladet och ser vad som har hänt. Dessa extremister eller fundamentalister för det är väl vad jag och de flesta tror att det är just nu, men vad är egentligen skillnaden.... blir att googla reda på det...
 
 
 
Celine, happy and now safe.  
 
 
 
 Här kommer en förklaring

Fundamentalism och extremism

Orden har ni säkert hört på TV eller läst i tidningarna. Orden brukar användas när man pratar om religion, och de är negativt laddade – de är inga ord som man får glada tankar av.

Ofta blandas fundamentalism och extremism ihop.  Egentligen betyder de inte riktigt samma sak men eftersom vissa fundamentalister är extremister, tror många att det är samma sak.

 

 

Man pratar mest om muslimsk fundamentalism just nu, men när ordet kom, handlade det om kristna.  Det var när vissa kristna grupper för ungefär 150 år sedan sa att man måste gå tillbaka och tro på allt som står i bibeln.

De sa så för att vetenskapsmannen Charles Darwin påstod att vi är släkt med apor och att bibelns skapelseberättelse inte var riktigt sann. Det var inte bara han som sa att Bibeln inte var sann. I Bibeln står att jorden var platt men redan på 1500-talet upptäckte forskare att jorden var rund.

Det som är gemensamt för fundamentalister är att de vill ta bort allt som blivit fel inom en religion. Man ska gå tillbaka till religionens sanna lära. En fundamentalist vill att religionen ska vara som den var från början. Han / hon vill inte heller att den ska ändras.

Ordet fundament betyder grund, dvs  från den grund religionen byggdes upp från. Det finns fundamentalister inom alla religioner.

I verkligheten är fundamentalism något som varken är bra eller dåligt. Problemet är att man inte är överens om vad som är den sanna läran. Vi tar ett exempel:

I Koranen står att kvinnor ska dölja sina behag och bara visa det som är anständigt när de är ute bland folk. För vissa muslimer betyder det att man inte ska klä sig sexigt, för andra betyder det att man ska ha slöja. Alla muslimer är inte överens om exakt hur kvinnor ska klä sig, alltså vad som är den sanna läran.

 

Extremism

Extremism finns också inom alla religioner. Det ordet är negativt laddat. Det kommer av ordet extrem, som betyder överdriven.  

Nästan alla extremister är fundamentalister, det är bara det att deras tolkning av tex. Koranen eller Bibeln är väldigt överdriven.

En kristen extremist kan tex. tycka att man bara får äga det nödvändigaste, eftersom det är materiella ting. Man ska leva av tro.

Hinduistiska extremister har munskydd på sig för att de inte ska råka svälja mygg eftersom det är förbjudet att döda levande varelser.

Vissa muslimska extremister har alltid skägg för att de påstår att det står i Koranen (eller sunna) att man måste det, och kvinnorna har burka.

Problemet med många extremister är att de vill tvinga andra att göra som dem. De accepterar inte att andra tror på annat sätt. Exempel på det är Saudiarabiens förbud mot kvinnliga bilförare, att tvinga småflickor att omskära sig och talibanernas förbud mot att raka sig. 

Vissa extremister, men inte alla, är s.k militanta. De anser att man får använda våld och vapen för att sprida sin tolkning av islam.

 

Islamism

Ett annat begrepp som man ofta pratar om är islamism. Det har nästan blivit ett skällsord men det betyder från början bara politisk islam. Politisk islam betyder att man vill att religionen ska styra politiken.

Islamister är fundamentalister och vill att även politiken ska sprida den sanna läran.

De som är islamister har en sak gemensam: de vill att landets lagar ska vara sharialagar. Sharialagar är lagar som stöder sig på texter från Koranen och Sunna (tradition). De vill helt enkelt att landet ska ha muslimska lagar.

Problemet är förstås att olika länder har olika syn på vad som är rätta sharialagar. I Iran och Saudiarabien är lagarna väldigt stränga medan i Egypten är de inte lika hårda.

I många länder tycker man det är viktigt att religion är en privatsak. Då vill man inte att staten ska vara religiös, eftersom staten då kan tvinga människor att ha en viss religion. I flera länder får inte staten bestämma om religion, tex i Sverige.
 
All form av terror måste stoppas över hela värden, vilka det än är som gör det. 
Peace, Love and Understanding,PLEASE!
 
Bye, bye
 
 
Fundamentalism, Koh chang Thailand, extremism, france, frankrike, islamism, love, paris, peace,

1 kommentarer

Anonym

14 Nov 2015 10:07

Fantastiskt att få denna lektion en dag som denna.
Ha en fantastisk dag i värmen och ta vara på dig.

Svar: Kände att jag inte var helt säker på vad jag skulle skriva, så jag tänkte att då får jag väl ta reda på det. Nej, det är ingen rolig dag.... sedan tänker man ju vad som mer skulle ha kunnat hända... det var ju inte platser med lite folk inte. Det var ju inte länge sedan jag skrev om templet Erewan, hur jag kände när jag gick förbi där efter attentatet.Där fick 20 människor sätta livet till, flest Kinesiska medborgare och det är ju bara någon månad sedan.
AnnaYolo

Kommentera

Publiceras ej